Tuesday 23 August 2011

that guy..... =)

23

assalamualaikum..

ingat lagi? ada article bout sorang artis yg betol betol menarik perhatian dan mermetir jantung missa tu? *overrr*  ni haa dlm paper tu tulis.. malasnya missa nak type balek. tapi demi berkongsi pengalaman bersama... cewah  ! eh, siapakah artis tersebut? jeng jeng jeng... okey2, tak suspen.. haha.


EKSPEDISI ABDI DIRIKU


"labbaikallah Humma labbaik, labbaika laa syarikalaka labbaik, innal hamda, wal-ni'mata laka wal-mulk, La syarikalak ! " 


    atau maksudnya " hambaMu datang menyahut panggilanMu ya Allah, hambaMu datang menyahut panggilanMu ya Allah, ya Allah tiaa sekutu bagiMu, hambaMu datang menyahut panggilanMu ya Allah, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaanMu, tiada sekutu bagiMu. 


     entah kali berapa dakwat basah pena yang kuguna ini bersatu bersama titisan airmata yang tidak mampu kubendung pada kelopak mata. berkali-kali kusea dengan serban yang disarung di leher namun makin deras mengalir airmata kerana baunya menggamit bauan kota suci itu. 


sungguh, walaupun baru kakiku menjejak kembali ke Malaysia hatiku masih di sana, di kota penuh barakah dan di kota dimana segalanya bermula : MAKKAH alMukaramah. 


walaupun in ibadat umrahku yang keempat, tetapi aku mengira ia pertama kali kerana umrah ini adalah ketika ku dewasa dan sedang dahagakan 'ketenangan' dan 'jwapan' pada asetiap persoalaan serta kemelut yang melanda jiwa anak muda yang hidup di akhir zaman yang penuh cabaran dan dugaan. 


ekspedisi bermula di kota madinah bila mana kami dijadualkan untuk berada di situ selama tiga hari yg dirasakan amat singkat. Masjid Nabawi mmbuat diri terbuai. Rindu. Gah tersergam. Di sinilah Nabi Muhammad SAW dan sahabatnya serta Saidatina Aisyah desemadikan.


"bersembahyang di masjidku ku ini pahalanya seperti 1000 kali sembahyang di tempar laen melainkan di Masjidilharam. "


setelah memberi slaam selamat tinggal pada makan baginda, kami meneruskan ekspedisi ke Makkah. tiada diskripsi yg mampu ku nukilkan dalam memberi gambaran betapa kerdilnya diriku sebagai hamba yang hina bila tiba di Makkah.


umrah wajib, pada tawaf yg pertama dalam pakaian ihram, demi Allah aku menangis teresak-esak tanpa rasa segan silu. bila mata melihat Kaabah segalanya akan berubah. percayalah, jiwa raga akan menjadi lemah selemah-lemahnya. banyak dosa yang ku lakukan namun Dia terus menerus memberi nikmat, Astafirullah. 


ruanganku di sni tidak cukup utk menceritkana semua. lakukan lah umrah dan lawatilah sendiri. Jika anda mencari tempat utk dilawati. aku syorkan MAdinah dan Makkah kerana kota London, Australia dll tidak akan mampu memberi satu kepuasan mutlak 'dalaman'.


buah tangan yang jauh lebih berharga sekembalinya dari sana bukanlah kebendaaan tetapi keinsafan.


setakat tu saja yang missa nak sharekan pown..  adal agi dya cerita pasal lagu yang dya gubah. dapat ilham kat sana katanya.  tapi takpa lah kan? setakat ni saja... hehe. indah kan cerita dya? rindunya missa kat Mekah. betol. tempat tuu betol2 menenangkan jiwa.... hilang segala masalah.. tayah laa pilih london segala bagai tuu... ehem ! dah taw sapa orangnya? belom lagi?....

ni lah artisnya.... =P


Salam Ramdhan buat semua daripada pengarah kerdil, Syamsul Yusof.. =)

okey tu saja ! hehe.. rasa macam ada scandal lak ngan dya.. *astafirulahhh* haha ! semuanya dari paper saja...  takkan syamsul call missa lak kan? 3G ka? takk.. tak.. thanks reporters ! 

thanks pembaca sekalian... ngeee ~ 
jangan lupa,  10 malam terakhir dah nii.. huhuhu,..=(

-kpochi missa-

No comments: